Kennismaken en brainstormen

Het doel van de klant staat voorop. De techniek die daarvoor nodig is, is maar een middel. Ik kijk dus naar welk effect of welke uitstraling je wilt bereiken. Dit is een belangrijke stap zonder direct in oplossingen te denken.

De buitenkant duidelijk hebben

Als eenmaal het doel duidelijk is, richten we ons meer op de buitenkant. Is er interactie met de gebruiker of is het meer eenrichtingsverkeer? Ofwel, hoe presenteert het product zich naar buiten en wat zijn de “zintuigen”? Hoe eenvoudiger, hoe beter.

De technische keuzes

Het doel en de interactie zijn bekend; tijd voor de concrete keuzes. Ik ontwerp de elektronica of koop deze zelf in. Als we software nodig hebben dan schrijf ik die zelf of gebruik ik waar mogelijk opensource software. Wellicht hebben we ook mechanica nodig. Ik maak dan 2D- of 3D-tekeningen en kan deze op een lasersnijder of 3D-printer maken.

Het prototype

Ik ga flink aan de slag: elektronica inkopen, solderen, programmeren en waar nodig de lasersnijder of 3D-printer gebruiken. Het doel is een prototype. We kunnen nog een en ander aanpassen totdat het helemaal naar wens is. Is één product voldoende? Dan blijft het bij dit prototype.

Productie

Het prototype is een prima eindproduct. Maar als er meerdere producten nodig zijn, kan het verstandiger zijn om meer richting productie te gaan. In plaats van alles zelf maken, kan het goedkoper en sneller zijn om werkzaamheden uit te besteden.

Ondersteuning

Het project stopt niet bij oplevering. Ik blijf ondersteuning geven bij vragen, foutjes in het product, of voor aanpassingen.